دنیای جغرافیای سیاسی،روابط بین الملل،ژئوپولیتیک،مطالعات منطقه ای و موارد مرتبط.

ستایش خدایی را که دنیا را آفرید و سپس انسان را در نژادهای مختلف و آنرا برروی زمین پراکنده ساخت و این ترکیب،جغرافیای انسانی را ایجاد کرد.برماست که رموز و زیباییهای این علم را کشف کنیم...

دنیای جغرافیای سیاسی،روابط بین الملل،ژئوپولیتیک،مطالعات منطقه ای و موارد مرتبط.

ستایش خدایی را که دنیا را آفرید و سپس انسان را در نژادهای مختلف و آنرا برروی زمین پراکنده ساخت و این ترکیب،جغرافیای انسانی را ایجاد کرد.برماست که رموز و زیباییهای این علم را کشف کنیم...

دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پروفسور«هاینز انگل»، رییس دانشگاه وین و دکتر «هوبرت دورشتاین»، رییس «آژانس بینالمللی تبادل دانشجو و همکاریهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی» اتریش، عصر روز سه‌شنبه ۱۷ شهریورماه، در ملاقات‌های جداگانه، با رییس دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش روابط ‌عمومی‌ دانشگاه تهران در این دیدارها، که با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه و عبدالمجید اسکندری، مدیرکل برنامه ریزی و همکاری های بین الملل دانشگاه برگزار شد، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران، ضمن معرفی دانشگاه تهران و جایگاه و دستاوردهای آن، به معرفی جایگاه دانشگاه تهران و  توانمندی‌‌های آن در رشته‌های مختلف پرداخت.
دکتر نیلی احمدآبادی، با اشاره به جایگاه دانشگاه تهران در کشور، گفت: «دانشگاه تهران بیش از۱۶۰ سال قدمت دارد و ۸۰ سال پیش با تغییر نام از «دارالفنون» به «دانشگاه تهران» به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران، نوع فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را در قالب دانشگاه‌های امروزین بازنگری کرد».
دکتر نیلی احمدآبادی، با اشاره به چالش‌های آب، محیط زیست و انرژی به عنوان چالش‌های مهم بین‌المللی گفت: «ایران در زمینه محیط زیست، بستر بسیار متنوعی برای پژوهش‌های علمی دارد».
وی با اشاره به تعداد قابل توجه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و مراکز علمی و فناوری دانشگاه، از جمله پارک علم و فناوری، این امکانات را بستری مناسب برای همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های اتریش دانست.
رییس دانشگاه تهران، انجام پژوهش‌های مشترک و برگزاری دوره‌‌های مشترک با مشارکت دانشگاه‌های اتریش را، از زمینه‌های مورد علاقه دانشگاه تهران برای همکاری با دانشگاه‌های اتریش عنوان کرد.
در این دیدارها، هم‌چنین رییس دانشگاه وین و رییس «آژانس بینالمللی تبادل دانشجو و همکاریهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی» اتریش، در خصوص همکاری دانشگاه تهران با دانشگاه‌های اتریش، از جمله در خصوص تبادل دانشجو، همکاری در رشته‌های مورد علاقه دو طرف، حمایت از پژوهش‌ها و پروژه‌های مشترک، برگزاری دوره‌های مشترک با دو مدرک دانشگاه تهران و دانشگاه‌های اتریش و برخی مسایل دیگر،بحث و تبادل نظر کردند.


  • Parsley
  • ۰
  • ۰

فصل 2: خاورمیانه و شمال آفریقا: جایگاه جهانی

جهان سوم

بطور کلی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به جهان سوم تعلق دارند. این کشورها هنوز مراحل اولیه صنعتی شدن را طی می کنند و بشدت وابسته صادرات مواد خام و واردات مواد غذایی، کالاهای مصرفی، تجهیزات و تکنولوژی هستند. نرخ سواد بویژه در میان زنان بمراتب پایینتر از کشورهای صنعتی است.تقریبا در همه این کشورها نابرابریهای جغرافیایی داخلی و اجتماعی مشاهده می شود... صادرکنندگان پردرآمد نفت در شمار غنی ترین کشورهای جهان محسوب می شوند - براساس میزان سرانه تولید ناخالص ملی، امارات، قطر و کویت بترتیب اولین تا سومین کشور ثروتمند جهان هستند...
4 کشور مصر، اسرائیل، سوریه و ترکیه با اقتصاد سنخی جهان سوم هماهنگی ندارند چون در این کشورها یک پنجم یا بیشتر از تولید ناخالص ملی از صنعت حاصل می شود. در جهت مخالف، بخش صنعت در سودان و یمن خیلی کم توسعه یافته است. این کشورها جزو 31 کشوری هستند که سازمان ملل بعنوان کم رشد ترین کشورهای جهان طبقه بندی کرده است... زمانیکه بحث از «شمال-جنوب» می شود، منطقه جزو "جنوب" به حساب می آید... موقعیت جغرافیایی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به گونه ای است که امکان همکاری آنها با همسایگان "شمالی" بمراتب بیش از مشارکت با غالب کشورهای جنوبی است...
افزایش قیمت نفت در دهه 1970 برای بسیاری از کشورهای جهان سوم که ناچار بودند هم برای کالاهای ساخته شده در کشورهای صنعتی و هم برای واردات انرژی پول بیشتری بپردازند اثرات نامطلوبی دربر داشت. صادرکنندگان نفت منطقه همراه با سایر صادرکنندگان مورد ملامت برخی کشورهای درحال توسعه قرار گرفتند به این دلیل که به چشم اندازهای عمرانی آنها لطمه وارد ساخته اند...
  • Parsley
  • ۰
  • ۰
  • Parsley
  • ۰
  • ۰

جایی در همین کشور، در همین شهر زیر همین آسمان وجود دارد که بتوانی آگهی‌های فروش و نیازمندی‌های فروشت را ثبت کنی و باز هم جایی در همین شهر زیر همین آسمان وجود دارد که بتوانی هر چه تاکنون به مخیله‌ات خطور نکرده را در آن بگنجانی، از خرید و فروش سیسمونی، طلای نوزاد تا فروش مدرک تحصیلی و اعلام نیازمندی برای انتخاب همسر!!
اما در این میان و بعد از ناامید شدن از خرید و فروش پایان‌نامه مقاطع مختلف تحصیلی که آنقدر زیاد است که دیگر شنیدن فریاد کسی که در میدان اصلی شهر داد می‌زند پایان‌نامه دکترا برایت عجیب و غریب نیست! فروش مدارک تحصیلی رنج تحصیل‌کرده‌ها را دو چندان می‌کند. فرقی نمی‌کند سیکل بخواهی، دیپلم، پیش‌دانشگاهی و یا دکترا...اراده کن پول بده مردک برایت پیک می‌کند!

آسیب‌های فضای مجازی
در سال‌های اخیر به ‌دلیل افزایش روی آوردن افراد مختلف جامعه به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، سایت‌هایی ایجاد شده‌اند که دیگر مانند گذشته حالت بازاریابی ندارند؛ به‌گونه‌ای‌که افراد نیازهای خود را در اینگونه سایت‌های اینترنتی جست‌وجو می‌کنند و چه بسا می‌توانند در مدت کوتاهی این نیازها را برآورده کنند. ثبت آگهی تبلیغاتی نیز در این سایت‌ها رایگان است و بدون هیچ هزینه‌ای منتشر می‌شود. در چنین شرایطی، سایت‌های اینترنتی با رویکردهای جدید و الگوبرداری از پایگاه‌های اینترنتی غربی که در این حوزه‌ها پیگیری می‌کنند، جایگاه خاصی در میان مخاطبان فضای مجازی خصوصاً نسل جوان جامعه می‌یابند؛ اتفاقی که سبب تغییر نگرش و نوع نگاه مردم شده است.
زمانی که به اینطور پایگاه‌های مجازی - تبلیغاتی مراجعه می‌کنید، با انبوهی از آگهی‌ها مواجه می‌شوید که در گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی شده‌اند؛ از خانه و ماشین گرفته تا کم‌ارزش‌ترین چیزهایی که از انتشار آگهی فروش آن‌ها تعجب می‌کنید. هر یک از بخش‌های این سایت، زیرمجموعه‌های مختلفی دارد که دسترسی شما را به آنچه جست‌وجو می‌کنید، تسهیل می‌کند. نکته مهم اما آن است که وقتی شما در جست‌وجوی نیازهای خود هستید، با آگهی‌هایی مواجه می‌شوید که انتظار انتشار آن را در یک سایت فروش اینترنتی ندارید.
در همین بخش، آگهی‌های خاصی در برابر مخاطب قرار می‌گیرد که سعی می‌کند با ادبیاتی متفاوت نسبت به سایر سایت‌های تبلیغاتی، او را به سوی جنس معرفی‌ شده، جلب کند. از آن‌جا که آنچه به مخاطبان عرضه شده، از سوی عرضه‌کننده معرفی می‌شود و هیچ‌کسی آگهی ارائه‌ شده را ویرایش نمی‌کند، لذا ادبیات آگهی‌ها، ناموزون است و این ابهام ایجاد می‌شود که چرا نظارتی بر روی انتشار آگهی در این سایت وجود ندارد؟ اما نکته جالب این آگهی‌ها فروش مدارک آموزشی و تحصیلی است که گاها در پس آگهی نهفته است و مخاطبی که دنبال این مدل چیزها باشد خیلی ساده می‌تواند از این آگهی ها استفاده لازم را ببرد.

مدرک‌های جعلی
اگرچه تحصیل و کسب معلومات علمی تجربه‌ای گران‌قدر در مسیر زندگی به حساب می‌آید، اما ظاهرا اینطور که از آگهی ها بر می‌آید کم نیستند افرادی که ترجیح می‌دهند طی چند روز مدارج علمی را طی کرده و در جمع جامعه مهندسان و پزشکان قرار گیرند.
خریداران هر یک با دلایل خاص خود را برای داشتن هر چه سریع‌تر مدارک دارند که گاها این مدرک‌ها جعلی می‌شود عده ای حتی حاضرند مبالغی بیش از عرف برای افزایش ضریب اطمینان در کار بپردازند، غافل از اینکه احتمال جعلی بودن این مدارک بسیار زیاد است.
در این میان برخی انصرافی‌های دانشگاه، اخراجی‌ها و حتی کسانی که حتی یک بار هم از سردر دانشگاه وارد نشده‌اند، تمایل زیادی به داشتن مدرک دانشگاهی پیدا کرده‌اند. برخی ارتقای پایه شغلی و به تبع آن کسب مزایای بیشتر و برخی کسب موقعیت اجتماعی بالاتر را دلایل خود عنوان می‌کنند.
اغلب افراد جعل‌کننده مدرک در زمان توافق قیمت عنوان می‌کنند که هزینه کسب مدرک از طریق جعل بسیار پایین‌تر از مجموع هزینه‌های ۴ ساله تحصیل در مقطع لیسانس و یا هزینه‌های ۲ سال تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس است.
البته باید گفت قیمت مدارک جعلی بر‌اساس مقطع درخواستی و میزان ضریب اطمینان آنها متفاوت است، به طوری که قیمت مدرک لیسانس بدون استعلام حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده است!!

اگر مدرک معتبر می‌خواهی چت کن!!
بعد از فروش اقساطی دیپلم و پیش‌دانشگاهی و سیکل آن هم بدون حضور!!! که به صورت پیامک‌های گسترده به تعداد زیادی از هموطنان ارسال شده بود حالا چشممان به سایتی می‌خورد که مدرک معتبر از دانشگاه‌های داخل و خارج می‌دهد و ادعا دارد مدارکش ظرف مدت کوتاهی آماده می‌شود و همه قابل استعلام و معتبر است!! سایتی که به دلار پول می‌گیرد و مدارک تحصیلی را در داخل و خارج قابل استعلام می‌داند!
هر چند که این سایت آدرس مشخص و تلفن ندارد اما از طریق چت با متقاضیانش ارتباط گرفته و می‌خواهد مخاطب دانشگاه و رشته را مشخص کند تا هزینه آن را اعلام کند!!!
اما به جز این سایت عجیب و غریب که معلوم نیست بورس تحصیلی و شغلی به خارج می‌دهد یا مدرک می‌خرد و یا... هستند مراکزی که خیلی راحت می‌توانی با مراجعه حضوری پیدایشان کنی و اغلب نزدیک میدان انقلاب فردی را برای تبلیغات خود اجیر کرده‌اند فردی که سعی می‌کند در کوتاهترین زمان اعتماد شما را جلب کند.
او خیلی راحت به شما می‌گوید که برای مدرک لیسانس هر رشته‌ای با دریافت استعلام، مبلغی در حدود ۵ میلیون تومان و برای مدرک فوق‌لیسانس با استعلام حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه دریافت می‌شود!! او تاکید می‌کند قیمتش عالی است و هیچ کجا با این رقمها مدرک معتبر گیرش نمی آید!!
البته وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به عدم تشخیص جعلی بودن مدارک در صورت استعلام اطمینان کرد، خیلی ساده می‌گوید: برای اطمینان از عدم لو رفتن جعلی بودن مدرک، نیمی از هزینه در ابتدا و باقی پس از دریافت استعلام و ارائه مدرک به سازمان درخواست‌کننده دریافت می‌شود!!!

پیامک بزن مدرک ببر
سایتی که گزارش مدارک جعلی را کار می‌کند و برای اطمینان به مشتریانش زیر این گذارشات نوشته اگر می‌خواهی مدرک شما هم مانند این گزارش جعلی نباشد پیامک بزن!!
این سایت گزارشی از روزنامه کیهان درباره خرید و فروش مدرک تحصیلی روی سایت خود قرار داده و در زیر این گزارش نوشته که: ولی اگر به دنبال مدارک آموزشی معتبر و قابل استعلام هستید می‌توانید با شرکت در دوره های آموزش مجازی و ارسال مقاله پایان دوره و یا آزمون آنلاین کسب نمایید!!
هم‌اکنون برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان پیرامون دریافت مدرک آموزشی معتبر و قابل استعلام این فرم را تکمیل کنید و یا عدد x را به xxxxxxxx پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات جامعی پیرامون دوره‌های آموزش مجازی و مدارک معتبر و قابل استعلام آن در اختیارتان خواهند گذاشت.
اینکه مسئولان وزارتخانه چقدر از این ماجرا آگاهند و برای مهار این اتفاق چه کار کرده‌اند نیز مطلبی است که باید آنها پاسخگو باشند. گفتنی است که علاوه بر بد بودن اخلاقی خرید مدرک و تبعات منفی در جامعه آنهایی که این کار را می‌کنند باید منتظر باشند تا برخورد حقوقی و تبعات جعل و البته تبعات دیگر به تناسب استفاده از مدرک را تحمل کنند.


{سیاست روز}

  • Parsley
  • ۰
  • ۰

چند روزی است که از آغاز سال تحصیلی در اکثر دانشگاه‌های کشور می‌گذرد و شاید این موضوع فرصتی باشد تا نگاهی هرچند کوتاه به بخشی از مشکلات دانشگاهیان انداخته شود، مشکلاتی که هرچند امید بود با دمیدن روح تدبیر در کالبد مدیریت کشور برطرف یا کاهش یابند اما گویی هنوز تا زدودن کامل آنها راهی بس طولانی در پیش است.
1 - تحصیل رایگان از ظاهر تا واقعیت
با اعلام ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای کنکور سراسری سال94 مسئله‌ای که بیش از هر چیز به چشم می‌آمد سهم ناچیز ظرفیت رشته-دانشگاه‌های روزانه بود، رشته-دانشگاه‌هایی که حداقل در ظاهر تحصیل در آنها رایگان است.
فارغ از روند کاهش سهم ظرفیت‌های روزانه که بخشی از آن ناشی از افزایش بی حساب ظرفیت‌های شبانه، پیام نور وغیرانتفاعی دانشگاه‌ها در دولت گذشته است. سوال اساسی که مطرح می‌گردد این است که آیا تحصیل در همین اندک ظرفیت‌های روزانه باقی مانده، صد در صد رایگان است؟!
با وضع قوانین آموزشی جدید که برای دانشجویان ورودی سال نود و یک به بعد دوره روزانه کارشناسی اعمال گردید، اگر دانشجویی درسی را اخذ نماید در صورت مردود شدن در آن واحد برای اخذ دوباره همان درس باید شهریه پرداخت نماید این موضوع در کنار مسائلی همچون افزایش ده برابری قیمت غذای دانشجویی، افزایش در حدود چهار برابری قیمت خوابگاه و مصائب مشابه که تماما در دولت گذشته رخ دادند. تحصیل رایگان در ایران را بیشتر به یک شعار تبدیل نموده است. در این میان تغییر لحن توضیحات مندرج در ذیل نام دانشگاه‌ها در دفترچه‌های انتخاب رشته در ده سال گذشته نیز در نوع خود جالب است."دانشگاه هیچ‌گونه تعهدی برای تامین خوابگاه ندارد" معنای این جمله که در توضیحات اکثر دانشگاه‌ها به دانشجویان ورودی جدید اعلام می‌گردد یک سلب مسئولیت از تمام رخدادهای بعدی است که امکان دارد گریبانگیر یک دانشجوی غیر مقیم بشود.
اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید ظرفیت دانشگاه‌ها به صورت لجام گسیخته افزایش یابد تا دانشگاه‌ها با کمبود بودجه مواجه و ناگزیر گردند ظرفیت تحصیل روزانه خود را کاهش دهند و برای همان ظرفیت روزانه هم نتوانند زیرساخت‌های لازم برای تحصیل صد در صد رایگان را فراهم آورند؟!
دانشگاه هم مدل کوچکی از جامعه است اما فشار‌های اقتصادی که در دولت گذشته گریبانگیر جامعه بود با شدت بیشتری دانشگاه را در خود غرق نموده است. کاهش بودجه دانشگاه‌ها در تمامی زمینه ها، لاجرم افزایش هزینه غذا، خوابگاه و غیره را در پی داشت و با توجه به شکاف طبقاتی موجود در جامعه حتی همین تحصیل به ظاهر رایگان هم برای قشر مستضعف جامعه تبدیل به یک مصیبت شده است تا جایی که نگارنده خود نمونه‌های بسیاری را مشاهده نموده است که دانشجویانی به دلیل مشکل در تامین هزینه‌های غذا ،خوابگاه و.. مجبور به انصراف از تحصیل یا در بهترین حالت وادار به اشتغال در شیفت شب رستوران‌ها و مراکز خرید گشته اند.
متاسفانه روند نزول سطح کیفی دانشگاه‌ها در همین ایستگاه متوقف نشد و به کیفیت آموزش نیز رسید. روند واگذاری مجوز پردیس‌های پولی به دانشگاه‌های سراسری کشور نیز، در دوره دوم دولت گذشته به سرعت افزایش یافت و دانشگاه‌ها را عملا به بنگاه‌های اقتصادی فروش مدرک تبدیل نمود. علی رغم پایین بودن نسبت استاد به دانشجو در اکثر دانشگاه‌های کشور اندک وقت باقی مانده برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز صرف تدریس در پردیس‌های پولی می‌گردد.
درگیر شدن بیشتر دانشگاه‌ها با مسائل مالی نیز نه از طریق ارتباط با صنعت بلکه از طریق مسائلی همچون اجاره فضاهای ورزشی و سالن‌های اجتماعات به سازمان‌ها و ارگان‌ها از دیگر آفت‌های کاهش بودجه دانشگاه‌ها در چند سال گذشته می‌باشد.
2 - دانشگاه به مثابه فست فود
برای مشاهده تغییر جو حاکم بر دانشگاه‌های کشور نیاز به انجام پروژه‌های تحقیقاتی عریض و طویل نیست کافی است سری به دانشگاه‌های کشور بزنید. تقریبا تمامی تشکل‌های دانشجویی مستقل در دولت گذشته منحل شدند و دانشگاه‌ها در غیاب تشکل‌ها به فست فودهایی تبدیل شده‌اند که به جای غذای روحی و فرهنگی صرفا کتاب و مقاله ارائه می‌کنند و دیگر در دانشگاه‌ها خبری از تلاش در جهت رشد اجتماعی دانشجویان نیست. گویی اراده‌ای پنهانی در پی سیاست زدایی کامل از چهره دانشگاه‌ها برآمده است. ودانشگاه‌ها صرفا به دبیرستان‌های تبدیل شده‌اند که تنها اختیار دانشجو انتخاب دلخواه اساتید و واحد‌ها می‌باشد که حتی همین حق مسلم هم در بعضی از دانشگاه‌های کشور از دانشجویان سلب می‌گردد.
3 - مدیران غیرپاسخگو
انتخاب برخی مدیران دانشگاهی از مدیران گروه تا ریاست دانشگاه از نظرات اساتید و دانشجویان متاسفانه آفت دیگری است که باعث شده است که مدیران دانشگاه خود را در مقابل نظرات دانشجویان و اساتید پاسخگو نبینند."بنده به شما پاسخگو نیستم" جمله معروفی است که از دولت گذشته در میان مدیران دانشگاهی باب گردیده است می‌توان با فراهم آوردن ساختاری نظرات اساتید و دانشجویان در رابطه با انتصاب مدیران را نیز جویا شد تا پاسخگویی در مقابل اساتید و دانشجویان نه تنها به یک ضدارزش بلکه به عنوان یک وظیفه مطرح گردد.
4 - امید به دولت تدبیر و امید
با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید بسیاری از ساختارهای آموزشی تخریب شده در حال بازسازی است اما سرعت تغییرات در مقابل حجم ویرانه آموزش عالی بسیار کند است.ادامه فعالیت بسیاری از مدیران غیر همراه دولت قبل که حتی در سطح وزارت علوم و مدیران دانشگاه‌های مطرح کشور نیز دیده می‌شود روند تغییرات را به شدت کُند نموده است، حتی سطح ناهماهنگی در وزارت علوم به خصوص پس از استیضاح دکترفرجی دانا به حدی است که از بدنه وزارت علوم عده‌ای اقدام به فضاسازی علیه دولت وعملکرد وزارت می‌کنند و علی رغم موضع گیری‌های صریح دکتر فرهادی در رابطه با پردیس‌های پولی،تشکل‌های دانشجویی و...هنوز خروجی قابل قبول اکثریت جامعه دانشگاهی مشاهده نشده است شاید اکنون و پس از توافق هسته‌ای و تغییر محسوس فضای سیاسی کشور زمان اقدامات قاطعانه توسط سکان داران آموزش عالی کشور فرارسیده است تا پیش از این شاهد ادامه روند‌های غلط گذشته نباشیم.


(منبع: آفتاب یزد)

  • Parsley