دنیای جغرافیای سیاسی،روابط بین الملل،ژئوپولیتیک،مطالعات منطقه ای و موارد مرتبط.

ستایش خدایی را که دنیا را آفرید و سپس انسان را در نژادهای مختلف و آنرا برروی زمین پراکنده ساخت و این ترکیب،جغرافیای انسانی را ایجاد کرد.برماست که رموز و زیباییهای این علم را کشف کنیم...

دنیای جغرافیای سیاسی،روابط بین الملل،ژئوپولیتیک،مطالعات منطقه ای و موارد مرتبط.

ستایش خدایی را که دنیا را آفرید و سپس انسان را در نژادهای مختلف و آنرا برروی زمین پراکنده ساخت و این ترکیب،جغرافیای انسانی را ایجاد کرد.برماست که رموز و زیباییهای این علم را کشف کنیم...

دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

پتر اشتپانک، کاردار سفارت جمهوری چک در تهران، با دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

کاردار جمهوری چک با معاون بین‌الملل دانشگاه تهران دیدار کرد

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این دیدار، معاون بین‌الملل دانشگاه با اشاره به بازدید هیأت عالی‌رتبه مجلس سنای چک از دانشگاه تهران و حضور در مراسم تخصیص بخشی از کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی به آثار پروفسور «ریپکا»، ایران‌شناس معروف چک، اظهار امیدواری کرد که در آینده نیز رخدادهای مشابهی در دانشگاه تهران برگزار شود.

همچنین در این دیدار عبدالمجید اسکندری، مدیرکل برنامه‌ریزی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه، با اشاره به سنت دیرپای آموزش عالی در جمهوری چک، تولید صنایع شیشه و کریستال، عروسک‌های تئاتر و هنرهای نمایشی و چهره‌های ادبی مشهور آن کشور، خواستار همکاری بیشتر بین دانشگاه‌های جمهوری چک با دانشگاه تهران شد.


/وبسایت دانشگاه تهران / 18 بهمن 94/

  • Parsley
  • ۰
  • ۰

شکست در جایگزینی کارت بلیت بجای پول نقد در اتوبوس های بین شهری

نشانه ای از ضعف مدیریت شهری در باصطلاح کلانشهر کرج

 

یکی از مسائلی که در یکی دو ساله اخیر در سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه اتفاق افتاد و بار دیگر به ضعف مدیریت این قبیل سازمان ها و در نتیجه سردرگمی و بی پناهی مسافران و در نهایت بی قانونی در این استان صحه گذارد، بحث کارتی کردن پرداخت کرایه اتوبوس هاست. اتوبوسرانی کرج به دو بخش قابل تقسیم است: یکی اتوبوسرانی درون شهری و دیگری اتوبوسرانی برون شهری (که غالبا بین بخش های مختلف کرج و پایانه آزادی تهران است). در مورد اول بالاخره پس از چند سال کشمکش، در نهایت با اعلام یک ضرب الاجل بنظر می رسد تقریبا در اتوبوس های درون شهری کرایه ها با کارت پرداخت می شود. اما در مورد اتوبوسرانی برون شهری، این مساله یک شکست کامل برای سازمان اتوبوسرانی بود. چراکه رانندگان این خطوط که پرداخت کرایه با کارت را کاملا در تضاد با منافع شخصی خود می دیدند (مسائلی از قبیل محاسبه مالیات، تاخیر در پرداخت ها و نیز پایین تر بودن نرخ به نسبت پرداخت نقدی) شروع به جبهه گیری کردند. عکس العمل آنها در وهله اول متوجه مسافرانی شد که همواره در هنگام تغییر هر قانونی آسیب پذیرترین بخش کار به حساب می آیند. این رانندگان سعی کردند با پرخاش و حتی در مواردی توهین، مسافرانی را که اقدام به پرداخت کرایه با کارت می کردند، از این کار منصرف سازند. در عین حال و البته بگفته خودشان اقدام به اعتراض به سازمان اتوبوسرانی نیز کردند. مشاهدات نگارنده گواهی می دهد که حداقل بنظر می رسد در مورد اول آنها به هدف خود تا حدود زیادی دست یافتند چرا که برغم گذشت چندسال از آغاز طرح پرداخت کارتی کرایه، در این خطوط نه تنها شاهد افزایش و فراگیر شدن پرداخت کرایه های بوسیله کارت نیستیم، بلکه بتدریج شاهد کمتر شدن این نوع پرداختها نیز بوده ایم! در این حال عدم حمایت عملی سازمان اتوبوسرانی نیز قابل توجه و موجب تاسف است. در واقع این سازمان در مقطعی مسافران را در برابر رانندگان (که طبق معمول همه چیز آنها در گرو کسب درآمد است و لاغیر) قرار داد و پس از اعلام اولیه امکان پرداخت کرایه ها با کارت، نرخ آن و نصب دستگاههای کارت خوان، در مقاطع بعدی و برغم اطلاع از برخورد نامناسب رانندگان و دریافت پیشنهاداتی مبنی بر حمایت عملی از روند پرداخت کارتی کرایه ها، عملا با خالی کردن عرصه، به رانندگان چراغ سبز نشان داد تا اقدامات غیرقانونی خود را ادامه داده و منافع شخصی خود را تامین کنند. بدیهی است این قبیل بی قانونی ها، علاوه بر متضرر شدن مسافران و عامه مردم در کوتاه مدت، که متاسفانه به روندی عادی تبدیل شده است، در بلند مدت نیز ضمن بی اعتبار کردن نهادهای دولتی و قانونی در چشم مردم باعث نهادینه شدن بی قانونی در سطح استان و کشور خواهد شد که روندی بسیار خطرناک می باشد.

به نظر می رسد مدیران و مسئولین مربوطه، بجای طراحی سیستمی کارآمد، عملی و موثر، چنین سیستمی را در جهت ثبت در آمار و ارائه در سخنرانی ها و همایش ها راه اندازی کرده اند! چنانچه پس از صدور کارت بلیت ها (موسوم به البرز کارت) و نصب دستگاه های کارت خوان در اتوبوس ها، بجز اطلاع رسانی اولیه، اقدام خاص دیگری انجام ندادند.

نکته پایانی اینکه این مسئولین گرامی، گویا حتی به ضرب المثل قدیمی: «پیشگیری، بهتر از درمان است» نیز اعتقادی ندارند! چراکه نگارنده، شخصا هنگامی که با یکی از مسئولین اتوبوسرانی در مورد این مساله صحبت و درخواست رسیدگی و برخورد با رانندگان متخلف جهت اجرای قانون را کردم، ایشان تنها به من توصیه کرد که در برابر این روند (خشونت رانندگان) مقاومت و کرایه را با کارت پرداخت کنم و پس از اینکه راننده ای با من برخورد توهین آمیزی داشت، ضمن حفظ آرامش! مراتب را به دوستان اتوبوسرانی گزارش کنم تا بعدا آنها با وی برخورد کنند! در واقع در این کلانشهر نمونه، تنها پس از بروز و وقوع یک مساله است که مسئولین محترم به فکر راه چاره و حل مشکل می افتند، حتی اگر آن مساله و مشکل، کاملا محتمل و مترقبه باشد!

  • Parsley
  • ۰
  • ۰

تفاهم‌نامه همکاری آموزشی- ‌پژوهشی بین دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دانشگاه ESSEX انگلستان، با هدف بین‌المللی سازی فعالیت‌های این دانشکده، به امضاء رسید.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، این تفاهم‌‌نامه شامل تبادل اعضای هیأت علمی در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی، مشارکت در توسعه برنامه‌های درسی، برگزاری دوره‌های مشترک فوق لیسانس و دکترا، ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت در حوزه کارآفرینی، برگزاری سمینار، کنفرانس و کارگاه‌های آموزشی و دیگر فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مورد درخواست طرفین است که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ به امضای دکتر محمد‌رضا زالی، رییس دانشکده کارآفرینی و"براین موریس"، نماینده دانشگاه ESSEX انگلستان، رسید.

/سایت دانشگاه تهران/ 13 بهمن 94/

  • Parsley
  • ۰
  • ۰

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این جلسه که با حضور «پروفسور پکا ماتیلا»، مدیراجرایی بخش مدیریت بازرگانی دانشگاه «آلتو»، خانم «می‌یا ویتانن»، مدیر پروژه‌های جدید این دانشگاه و «هری کمراینن»، سفیر فنلاند در تهران، دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه و رییس و مشاور بین‌الملل دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، برگزار شد، طرفین بر آغاز و گسترش همکاری در رشته‌های مختلف دانشگاهی، به‌خصوص رشته‌های مدیریت، کارآفرینی، فنی، اقتصاد و نیز امضای تفاهم‌نامه همکاری برای تسهیل این همکاری‌ها تاکید کردند.

پروفسور «ماتیلا» با اشاره به همکاری موفق و نزدیک با شرکت‌ها و صنایع مشهور در سطح جهان، ابراز امیدواری کرد در خصوص ارتباط با صنعت، در دو دانشگاه همکاری و تبادل نظر علمی صورت پذیرد.

تبادل دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در قالب تورهای کوتاه‌مدت دانشجویی و دوره‌های مشترک تحصیلات تکمیلی نیز، در این دیدار مورد موافقت طرفین قرار گرفت.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز، در این دیدار با تاکید بر عملیاتی‌کردن تفاهم‌نامه‌های مشترک، خواستار فعال شدن همکاری‌های مورد علاقه طرفین شد. وی اجرای رشته MBA به‌صورت مشترک بین دانشگاه تهران دانشگاه «آلتو» را شروعی مناسب برای آغاز همکاری بین دو دانشگاه اعلام نمود و برای آجرای آن اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است دانشگاه «آلتو»، دومین دانشگاه بزرگ فنلاند بعد از دانشگاه «هلسینکی» است که در رتبه بندی‌های جهانی، جایگاه بالایی دارد. این دانشگاه نزدیک به بیست‌هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دارد.


/سایت دانشگاه تهران / 3 بهمن 94/

  • Parsley